CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND PROFITABILITY IN CIGARETTE SUB-SECTOR COMPANIES REGISTERED ON BEI IN 2012-2021

  • Widy Nabila Safitri Sriwijaya State Polytechnic
  • Afrizawati Afrizawati Sriwijaya State Polytechnic
  • Keti Purnamasari Sriwijaya State Polytechnic
Keywords: Corporate Social Responsibility, Firm Value, Profitability

Abstract

The purpose of this research is to determine the influence of Corporate Social Responsibility (CSR) and profitability on firm value. Profitability is assessed using Return On Assets (ROA) and Return On Equity (ROE), Corporate Social Responsibility (CSR) is measured using GRI G4 with 91 disclosure category indicators while firm value is measured using Price Book Value (PBV). The purposive sampling method was used to collect samples from companies in the cigarette sub-sector listed on the Indonesia Stock Exchange from 2012 to 2021. Classical assumption tests, multiple linear regression analysis, and hypothesis testing with the t test, f test, and coefficient of determination test were used. for data analysis in this research. The results of this research indicate that Corporate Social Responsibility has no influence on Firm Value. Return on Assets has a significant positive influence on firm value. Return on Equity has a significant positive influence on firm value. Corporate Social Responsibility, Return on Assets, and Return on Equity simultaneously influence firm value. Profitability as measured by Return on Assets has a dominant influence on firm value.

References

Anindita, P., & Yulianti, R. 2017. Pengungkapan Corporate Social Responsibility, Profitabilitas dan Nilai Perusahaan. Simposium Nasional Akuntansi XX.
Brigham, E. F., & Houston, J. F. 2014. Dasar-Dasar Manajemen Keuangan. Jakarta: Salemba Empat.
Candra, A. C., & Cipta, W. 2022. Pengaruh Profitabilitas dan Pengungkapan Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Akuntansi Profesi. 13 (1): 71-81.
Damayanti, Aprilia. 2021. Pengaruh Corporate Social Responsibility dan Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan. Skripsi. Jember: Universitas Islam Negeri Kiai Haji Achmad Siddiq.
Ghozali, Imam. 2018. Aplikasi Analisis Multivariate dengan Program IBM SPSS 25. Semarang: Badan Penerbit Universitas Diponegoro.
Hamdan, H., & Hartini, H. (2022). Analisis Faktor-Faktor yang Mempengaruhi Struktur Modal pada Perusahaan Manufaktur di Bursa Efek Indonesia 2018-2020. Jurnal Manajemen, 10(3), 311-326.
Hanindia, C., & Mayangsari, S. 2022. Pengaruh Kebijakan Dividen, Profitabilitas, dan Corporate Social Responsibility (CSR) terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ekonomi Trisakti. 2 (2): 481-492.
Harmoni, Ati. 2013. Stakeholder-Based Analysis of Sustainability Report: A Case Study on Mining Companies in Indonesia. International Conference on Eurasian Economies 2013. 40: 204–210.
Heryanto, R., & Juliarto, A. 2017. Pengaruh Corporate Social Responsibility terhadap Profitabilitas Perusahaan (Studi Empiris pada Perusahaan Manufaktur yang terdaftar di Bursa Efek Indonesia Periode 2014- 2015). Diponegoro Journal Of Accounting. 6 (4): 1-8.
Hery. 2015. Analisis Kinerja Manajemen. Jakarta: PT Grasindo.
Hidayat, Wastam Wahyu. 2019. Pengaruh ukuran perusahaan, return on equity dan leverage terhadap nilai perusahaan pada perusahaan manufaktur di indonesia. Jurnal Ekonomi Manajemen dan Akuntansi. 21 (1): 67-75.
Krisnando. 2019. Pengaruh Return on Asset terhadap Nilai Perusahaan dengan Kepemilikan Manajerial Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal STEI Ekonomi. 28 (2): 97-121.
Kasmir. 2019. Analisis Laporan Keuangan. Depok: PT Raja Grafindo Persada.
Lindawati, A. S. L., & Puspita, M. E. 2015. Corporate Social Responsibility: Implikasi Stakeholder dan Legitimacy Gap dalam Peningkatan Kinerja Perusahaan. Jurnal Akuntansi Multiparadigma. 6 (1): 157-174.
Mustofa, N., & Suaidah, Y. M. 2020. Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility (CSR) terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Pemoderasi. Jurnal Cendekia Akuntansi. 1 (2): 31-41.
Putri, K. A. T., & Mardenia, L. 2019. Pengaruh GCG, CSR, Profitabilitas dan Ukuran Perusahaan terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ilmiah Wahana Akuntansi. 14 (2): 156-169.
Rahmanda, Nurma Safitri. 2019. Pengaruh Corporate Social Responsibility (CSR) terhadap Nilai Perusahaan dengan Profitabilitas sebagai Variabel Moderating pada Perusahaan Sri Kehati Inde. Skripsi. Malang: Universitas Islam Negeri (UIN) Maulana Malik Ibrahim.
Robiyanto., dkk. 2020. Pengaruh Profitabilitas terhadap Nilai Perusahaan Perhotelan dan Pariwisata Melalui Struktur Modal Sebagai Variabel Intervening. Jurnal Ilmiah Bisnis dan Ekonomi Asia. 14 (1): 46-57.
Safira, F., & Widajantie, T. D. 2021. Pengaruh Profitabilitas, Ukuran Perusahaan, Leverage dan Pengungkapan CSR terhadap Nilai Perusahaan (Studi Empiris Perusahaan Manufaktur yang terdaftar di BEI tahun 2015-2016). Jurnal Ilmiah Ekonomi dan Bisnis. 14 (1): 103-112.
Saridewi, S. P., Susila, G. P. A. J., & Yudiaatmaja, F. 2020. Pengaruh Profitabilitas dan Corporate Social Responsibility terhadap Nilai Perushaan. E-Journal Universitas Pendidikan Ganesha Jurusan Manajemen (8): 93-101.
Sabatini, k., & Sudana, I. P. 2019. Pengaruh Pengungkapan Corporate Social Responsibility pada NilaiPerusahaan dengan Manajemen Laba sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Ilmiah Akuntansi dan Bisnis. 14 (1): 56-69.
Virolita, N., & Yuliana, I. 2020. Pengaruh ROE terhadap Nilai Perusahaan dengan Struktur Modal sebagai Variabel Moderating (Sub Sektor Makanan Minuman Tahun 2016-2018). Jurnal Ekonomi. 11 (1): 82-87.
Wiyono, Gendro. 2020. Merancang Penelitian Bisnis dengan Alat Analisis SPSS 25 & SmartPLS 3.2. 8. Yogyakarta: UPP STIM YKPN.
Wati, Siti Purnama. 2021. Pengaruh Pengungkapan CSR dan ROA terhadap Nilai Perusahaan. Jurnal Ekonomi Mahasiswa (JEKMa). 1 (2): 1-10.
Published
2024-01-31
How to Cite
Safitri, W., Afrizawati, A., & Purnamasari, K. (2024). CORPORATE SOCIAL RESPONSIBILITY AND PROFITABILITY IN CIGARETTE SUB-SECTOR COMPANIES REGISTERED ON BEI IN 2012-2021. Jurnal Manajemen, 12(1), 35-43. https://doi.org/10.36546/jm.v12i1.1101

Most read articles by the same author(s)

Obs.: This plugin requires at least one statistics/report plugin to be enabled. If your statistics plugins provide more than one metric then please also select a main metric on the admin's site settings page and/or on the journal manager's settings pages.