INFLUENCE AND PROMOTION ON PURCHASE DECISIONS FOR MR DIY PRODUCTS IN PALEMBANG CITY
Abstract
This research aims to determine the significant influence of promotions and impulse buying on the purchasing decisions of MR.DIY Indonesia products. This study uses primary data. The population in this research consists of customers or consumers of MR.DIY Indonesia, with a sample size of 120 respondents.The sampling technique employs Slovin’s formula. The analytical techniques used in this study include validity tests, reliability tests, classical assumption tests, multiple linear regression analysis, T-tests, F-tests,and the coefficient of determination, using SPSS software. The results show that there is a significantinfluence of promotions and impulse buying on the purchasing decisions of MR.DIY Indonesia products.
References
Adwimurti, Y., & Sumarhadi, S. (2023). Pengaruh Harga Dan Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Dengan Kualitas Produk Sebagai Variabel Moderasi. Jurnal Manajemen Dan Bisnis, 3(1), 74–90. https://doi.org/10.32509/jmb.v3i1.3070
Afriyani, F., & Batu, R. L. (2022). Pengaruh Kualitas Produk dan Kualitas Pelayanan Terhadap Keputusan Pembelian AC Panasonic. Widya Manajemen, 4(2), 111–119. https://doi.org/10.32795/widyamanajemen.v4i2.2388
Agustin, K., & Komalasari, E. (2020). Analisis Pengaruh Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Pada Usaha Kecil Dan Menengah ( Ukm ) Di Rattan Handmade Pekanbaru. 6(2), 97–106.
Amalia, F. (2022). Pengaruh promo gratis ongkir Rp 0, e-service quality, dan content marketing terhadap loyalitas pengguna shopee (Studi pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi dan Bisnis Islam IAIN Kudus Angkatan 2018). 2(2), 2–3.
Amin, N. F. (2021). Populasi dan Sampel. In Metode Penelitian Pendekatan Kuantitatif (Vol. 14, Issue 1).
Anggraeni, F., & Prijati, P. (2023). Pengaruh Promosi, Diskon dan Impulse Buying Terhadap Keputusan Pembelian Hypermarket PTC Surabaya. Jurnal Ilmu Dan Riset Manajemen, 5(7 No 16), 1–15.
Apriza, M. S. (2023). Pengaruh Keberagaman Produk Terhadap Impulse Buying Di Mr Diy Plaza Citra Pekanbaru The Effect of Product Diversity on Impulse Buying at Mr . Diy Plaza Citra Pekanbaru. Ilmu Administrasi Bisnis & Ilmu Sosial, 1(3), 83–93.
ARIFIANTI, R., & GUNAWAN, W. (2021). Perilaku Impulse Buying Di Masa Pandemi. Sosioglobal : Jurnal Pemikiran Dan Penelitian Sosiologi, 5(1), 43. https://doi.org/10.24198/jsg.v5i1.30759
Asrulla, Risnita, Jailani, M. S., & Jeka, F. (2023). Populasi dan Sampling (Kuantitatif), Serta Pemilihan Informan Kunci (Kualitatif) dalam Pendekatan Praktis. Jurnal Pendidikan Tambusai, 7(3), 26320–26332.
Ernawati, R. (2021). Analisis Pengaruh Promosi, Harga, dan Citra Merek terhadap Keputusan Pembelian pada Situs E-commerce Zalora di Jakarta. Business Management Analysis Journal (BMAJ), 4(2), 80–98. https://doi.org/10.24176/bmaj.v4i2.6663
Hafidz, G. P., & Tamzil, F. (2021). Faktor Yang Mempengaruhi Impulse Buying. Jurnal Ekonomi : Journal of Economic, 12(02). https://doi.org/10.47007/jeko.v12i02.4152
Haque, M. G. (2020). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian. E-Mabis: Jurnal Ekonomi Manajemen Dan Bisnis, 21(1), 31–38. https://doi.org/10.29103/e-mabis.v21i1.476
Maria Wijaya, C. (2023). Faktor-Faktor Yang Mempengaruhi Impulse Buying Pada MR. DIY Palembang. Jurnal Ilmiah Ekonomi Dan Bisnis Universitas Multi Data Palembang, 12(2), 281–291.
Maulana, R. P. N., & Supriyono, S. (2021). Pengaruh Promosi dan Impulse Buying Terhadap Keputusan Pembelian pada Bunga Swalayan Sampang. Jurnal STEI Ekonomi, 30(01), 74–83. https://doi.org/10.36406/jemi.v30i01.417
Meme, R., & Byre, R. O. (2020). Pengaruh Promosi Terhadap Keputusan Pembelian Yang Di Mediasi Oleh Minat Beli Konsumen Roxy Swalayan Ende. Analisis, 10(2), 1–13. https://doi.org/10.37478/als.v10i2.686
Nisa, L. K. (2015). Hubungan konsep diri dengan pembelian impulsif (impulsive buying) produk pakaian pada mahasiswi UIN MALIKI Malang. Universitas Islam Negeri Maulana Malik Ibrahim, 2008, 5–24. http://etheses.uin-malang.ac.id/1656/
Otzen, T., & Manterola, C. (2017). Técnicas de Muestreo sobre una Población a Estudio. International Journal of Morphology, 35(1), 227–232. https://doi.org/10.4067/S0717-95022017000100037
Panji Ragatirta, L. P., & Tiningrum, E. (2020). Pengaruh Atmosphere Store, Desain Produk, Dan Citra Merek Terhadap. Excellent, 7(2), 143–152. https://e-journal.stie-aub.ac.id/index.php/excellent%0Ahttps://doi.org/10.36587/exc.v7i2.793
Pranata, I. Y. I., Wahab, Z., Widiyanti, M., & Rosa, A. (2022). Pengaruh Promosi dan Harga terhadap Keputusan Pembelian pada E-Commerce Lazada Indonesia. The Manager Review, 4(1), 1–8. https://doi.org/10.33369/tmr.v4i1.20328
Putri, N. L. I., Amanatullah, F., & Robustin, T. P. (2024). Keputusan Pembelian pada MR. DIY Lumajang yang dipengaruhi Oleh Kualitas Produk, Harga, dan Promosi. Jurnal USAHA, 5(1), 94–106. https://doi.org/10.30998/juuk.v4i1.2904
Sumampow, K. Z., Soepeno, D., & Raintung, M. C. (2022). Pengaruh Fashion Involvement, Sales Promotion Dan Positive Emotion Terhadap Impulse Buying Pada Matahari Departement Store Megamall Manado. Jurnal EMBA : Jurnal Riset Ekonomi, Manajemen, Bisnis Dan Akuntansi, 10(2), 809. https://doi.org/10.35794/emba.v10i2.40642
Suparyanto dan Rosad (2015. (2020). Pengaruh Keputusan Pembelian,Belanja Online Dan Kemudahan Menggunkan Aplikasi. Suparyanto Dan Rosad (2015, 5(3), 248–253.
Tua, G. V. M., Andri, & Andariyani, I. M. (2022). Pengaruh Kualitas Produk Dan Harga Terhadap Keputusan Pembelian Mesin Pompa Air Submersible Dab Decker Di Cv. Citra Nauli Electricsindo Pekanbaru. Jurnal Ilmiah Multidisiplin, 1(04), 140–154. https://doi.org/10.56127/jukim.v1i04.266
Woen, N. G., & Santoso, S. (2021). Pengaruh Kualitas Layanan, Kualitas Produk, Promosi, dan Harga Normal terhadap Kepuasan dan Loyalitas Konsumen. Jurnal Maksipreneur: Manajemen, Koperasi, Dan Entrepreneurship, 10(2), 146. https://doi.org/10.30588/jmp.v10i2.712
Yasshyka, A., Putri, K., Zaini, M., & Mulawarman, U. (2024). The Influence Of Price Perception, Quality Perception, And Store Atmosphere On Impulse Buying And Consumer Satisfaction At Mr. D.I.Y. In Samarinda City. Management Studies and Entrepreneurship Journal, 5(2), 4400–4413. http://journal.yrpipku.com/index.php/msej
Yoebrilianti, A. (2018). Pengaruh Promosi Penjualan Terhadap Minat Beli Produk Fashion dengan Gaya Hidup Sebagai Variable Moderator (Survei Konsumen pada Jejaring Sosial). Jurnal Manajemen, 8(1), 20–41.
Yusuf, E. W. (2022). Pengaruh Promosi, Harga, Dan Impulsive Buying Terhadap Keputusan Pembelian E-Commerse Shopee Pada Mahasiswa Fakultas Ekonomi Dan Bisnis Universitas Muhammadiyah Sumatera Utara. 0, 1–23. https://databoks.katadata.co.id/datapublish/2023/11/06/e-commerce-sektor-penyumbang-ekonomi-digital-terbesar-indonesia-pada-2023#:~:text=E-commerce merupakan sektor penyumbang ekonomi digital terbesar di,sektor e-commerce diperkirakan mencapai US%2462 mil
Copyright (c) 2025 Falatehan Falatehan, Mario Mario, Jonathan Yohanes, Felisca Samatha, Naomi Oktavia Tampubolon

This work is licensed under a Creative Commons Attribution 4.0 International License.